Konfliktai, kuriant verslą su patneriu (-iais) kyla ganėtinai dažnai. Šaltiniai internete skelbia, kad iki 70 procentų partnerysčių griūna. Ir didžiausia problema atsiradus konfliktinei situacijai yra tai, kad partneriai tyli ir atidedinėja problemos sprendimą. Konfliktus matau ir klientų atvejuose. Todėl surašiau kelis patarimus ieškantiems jų sprendimo.

Verslo pradžią lydi džiaugsmas, optimizmas ir pakilios nuotaikos. Svajojame ir turime itin didelius lūkesčius. Bet pradėjus veikti, susiduri ne tik su pakilimais, bet ir su duobėmis. Nesprendžiamos jos gilėja ir gali radikaliai apversti emocijas. Verslo partnerių santykiai tipiškai yra geri, kai verslas auga, problemos nesunkiai sprendžiamos, o motyvacija ir energija skiriama projektui panaši. Bet partnerystė greitai patiria išbandymus, kai ne viskas einasi taip, kaip norisi. Sveikas santykis yra būtina sąlyga sėkmingam verslui. Todėl svarbu išlaikyti pozityvų santykį ir gebėti dirbti kartu. Neišspręsti santykiai griauna daugelį verslų.

Kada sunerimstam?

Tipiškai  link išsiskyrimo veda:

  • Besiskiriančios verslo vizijos. Jūs turite žiūrėti ta pačia kryptimi galvodami apie verslo augimą, rinką, terminus ir netgi vaidmenį, kurį jūs teikiate šiam verslui.
  • Vertybės, kurios turi vesti jus ta pačia kryptimi, veikdamas pamatai kad stipriai skiriasi. Jūsų verslas tiesiog neveiks, jeigu jūs nesivadovausite bendromis vertybėmis
  • Skirtingas gebėjimų ir/ar patirties lygis. Visi partneriai turi vienodai prisidėti, kad jų kuriamas verslas veiktų. Jungtis ir kurti bendrą verslą tik dėl to kad kartu studijavote ar turėjote smagų laiką – retai kada nuveda į sėkmingą rezultatą.
  • Netolygus darbo pasidalinimas. Aiškus vaidmenų ir atsakomybių apsibrėžimas yra būtinas kuriant verslą su partneriu.
  • Skaidrumas ir atvirumas tarpusavyje, ypač liečiantis finansinius įsipareigojimus.
  • Formalizuotas susitarimas.
  • Jausmų vadyba, t.y. kai kito žmogaus emocijomis ir išgyvenimais (ar ką jis pagalvos), rūpinamės labiau negu vadybiniais sprendimais. Emocijos ir santykiai svarbūs, bet mes negalime suvadybinti, ką kitas žmogus pagalvos, ar kaip jis jausis. Todėl kartais svarbu bent trumpam emocijas nuo sprendimų pasistengti atskirti.

Ir nors niekas nenori ir nesitiki, kad smagiai prasidėjusi partnerystė subirės, vis tik būtina turėti pasitraukimo scenarijų ir jį aptarti.

Matydami partnerio neveiksnumą ar išsiskiriančias vizijas mes priversti daryti sprendimus. Kartais kuo greičiau išseisite iš partnerystės, tuo mažesni bus jūsų nuostoliai (tiek emocinis bagažas)

Kaip valdyti konfliktą su partneriu?

Net stipriausia partnerystė kartais patiria /išgyvena konfliktinių situacijų.  Konfliktas pats iš savęs nėra blogai. Konfliktai gali padėti mums priimti svarbius sprendimus ar pamatyti dalykus naujoje šviesoje. Bet kai kyla emocinės situacijos, pasekmės gali būti tiek konstruktyvios, tiek negatyvios.

Pirmiausia priimkite, kad tam tikros situacijos yra neišvengiamos. Ir kai jos ateina, būtina jas spręsti. Laukimas neišgelbės. Iš tikrųjų, konflikto vengimas veda į itin keblią situaciją. Jis nesprendžia situacijos, tik atideda sprendimą ir neretai sąlygoja problemos gilėjimą. Tai tiksinti bomba, kuri neišvengiamai sprogs. Klausimas kada?

Daugelis konfliktų, gali būti išspręsti racionalioje diskusijoje, nusprendus išlikti ramiems ir išgirst, išklausyti vienas kitą. Todėl nuspręskite skirti laiko pokalbiui ir darykite sprendimus.

Kelios gairės, kurios gali padėti tokį pokalbį vedant:

  1. Įsivardinkite susitikimo tikslą (padės kaip pokalbio kryptis).
  2. Prisiminkite savo sumanymą (viziją), kaip kiekvienas jį matote, ir kur kyla bėdos.
  3. Jeigu klausimas einamasis, aptarkite kiekvieno poziciją, kuo ji remiasi. Svarbu: išklausykite vieni kitų pozicijas nepertraukdami. Neretai pasipriešinimas kyla vien iš to, kad kitas jaučiasi negirdimas. Todėl neskubėkite ginčytis ir atmesti kito argumentų.Ir dar svarbu, ne tik skubėkite pasakyti savo, bet išklausykite ir partnerių pozicijas.
  4. Valdykite emocijas. Kaltinimas ar rodymas vienas į kitą pirštais niekada neišpspręs problemos. Kalbėkite, grįžkite prie bendrinių, esminių klausimų, nenueikite į detalių (praeities) aiškinimąsi. Siekite aptarti principus.
  5. Šis pokalbis reikalauja laiko. Todėl labai svarbu kad visus kitus planus atidėtumėte į šoną. Ir skirtumėte pokalbiui tiek laiko kiek reikės.
  6. Paprašykite pagalbos iš šalies, kas galėtų padėti moderuoti sunkų pokalbį. Moderatorius gali padėti atsitraukti nuo asmeniškumų ar jausmų ir eiti prie klausimo esmės. Susisiekime, jeigu jūs ieškote sprendimo konfliktui tarp partnerių.

Karštieji taškai

Ką daryti jeigu jūsų vertybės ar vizija nėra suderinamos? Kartais geriausias sprendimas yra nutraukti partnerystę. Nesutarimas dėl vizijos ir vertybių griauna verslą. Ir be susitarimo ką jūs kuriate, verslas neaugs. Čia yra pirmas ir svarbiausias klausimas bet kurioje partnerystėje. Todėl šį iššūkį reikia įsivardinti ir spręsti kaip galima greičiau.

Kai mano viename iš projektų radosi tylus konfliktas prie tokio pokalbio turėjau priartėti ir aš. Pradėjus kalbėti apie tai kaip mes matome kuriamą verslą, tapo akivaizdu, kad požiūris yra iš esmės skirtingas. Aš turėjau ambiciją pastatyti prekinį ženklą, užauginti ir iš jo pasitraukti jį pardavus, mano partnerė, kurią pasikviečiau kurti ženklą kartu, matė jį visiškai kitaip –kad pati gamins vienetinius produktus ir  priešpastatysime juos masiniam vartojimui. Kai šį požiūrį įsigarsinome tapo aišku, kad mes negalime eiti viena kryptimi kartu, kad ir kaip emociškai skausminga skirtis. Bet toks pokalbis pribrendo dar iki ruošiantis pagrindinei investicijai. Todėl nors ir skausmingas, atsiskyrimas šiuo atveju buvo neišvengiamas.

Išsiskyrimas gali būti sudėtingas, bet tuo pačiu gali būti naujas oro gūsis išlaisvinantis jėgas ir suteikiantis daugiau energijos verslo kūrimui.

Dar vienas atvejis karts nuo karto atsirandantis klientų atvejuose – pradėjus verslą pasikeitė partnerių asmeniniai poreikiai ir prioritetai. Įsivardinkite juos ir peržiūrėkite vaidmenis ar netgi turimą verslo dalį. Partneris, kuris nori mažiau dėmesio skirti verslui, gali prisiimti mažesnį vaidmenį ir mažesnes atsakomybes arba pasitraukti (kiekvienas atvejis individualus, labai svarbu girdėti ko nori ir ką gali visi parnteriai.)

Konfliktai yra neišvengiami. Juos sprendžiant būtina kalbėtis. Kalbėtis atidedant kaltinimus į šoną ir grįžtant prie verslo vizijos, pagrindinių principų, kuriais vadovaujatės. Dar svarbu įsidėmėti, kad svarbu ne tik kalbėti, bet ir išgirsti partnerį. Ir nebijoti daryti sprendimų. Tų, kuriuos diktuoja situacija. Ne visada emociškai saldžių.