„Viskas, ką matai aplinkui save, sukūrė žmonės, tokie patys kaip tu“. Įkvepianti Steve Jobs‘o žinia kiekvienam, norinčiam pradėti savo verslą ar kurti savo brendą. Kurti ir valdyti savo brendą paprasčiau, kai turi įrankius, padedančius tai daryti. Analizei, nuo kurios ir prasideda bet kokio brendo kūrimas, įrankių yra daug ir įvairių, bet vieną jų žinoti ir suprasti būtina – SWOT’as. Kaip taikyti, kur ieškoti, ko dairytis – praktiniai patarimai, aktualūs kiekvienam, kuriančiam savo ženklą.
„Viskas, ką matai aplinkui save, sukūrė žmonės, tokie patys kaip tu“.
Įsivardinkite verslo užduotį
Norint kuo nuosekliau vystyti analizę, įsivardinkite verslo užduotį, kurią turite – naujos rinkos, naujo produkto įvedimas, rebrandingas ar pan. Tada galite daryti pirmuosius žingsnius ir pasižiūrėti į save (savo verslą), į konkurentus, į vietos rinką ir į užsienio žaidėjų praktikas. Gilinkitės į industriją ir rinką, ir aišku savo įmonę. Pradėti pirminę nestruktūruotą tyrinėjimą.
Leiskite sau nežinoti
Pirminis žinojimas, nuostatos, su kuriomis pradedate šį darbą, niekur nedings. Bet pabandykite padėti jas į šalį, ir vietoj to, kad ieškoti pritarimo joms, dairykitės naujų idėjų, formų ar įžvalgų. Ieškokite jų internete, pokalbiuose su darbuotojais, klientais ar konkurentų pirkėjais. Svarbu: ieškokite ne pritarimo tam, ką galvojate. Ieškokite įžvalgų – kodėl? su kuo asocijuojasi? kaip renkasi? ir pan. Dažnai susidūriame su “viską žinančiais”. Bet tokiu atveju galvojate apie save, ne apie produktą/verslą/rinką. Leiskite sau nežinoti. O įžvalgas susirašykite ant popieriaus, kad sraute, kai vieni atradimai keičia kitus, jos neliktų nepastebėtos.
SWOT (arba stiprybių, silpnybių, galimybių ir grėsmių) analizė
Apsidairius rinkoje, industrijoje ar konkurentų kiemuose, laikas imtis SWOT analizės. Ji leidžia struktūriškai pasižiūrėti į savo stiprybes ir silpnybes (vidinės) bei galimybes ir grėsmes (iš rinkos kylančios). Verslo kontekste SWOT analizė padeda iš esmės pamatyti savo išskirtinumą, bei silpnąsias vietas, kurių įsivertinimas leis sėkmingai veikti rinkoje.
Sukurtas Albert S. Humphrey, dar 1960’aisiais, šis įrankis yra tapęs neatsiejame verslo strategijų dalimi.
Svarbu: jeigu turite darbuotojų, įtraukite juos į šį procesą.
Stiprybės: 
Savo stiprybes, kaip ir silpnybes, liečia jūsų verslą, organizaciją ar produktą. Pasižiūrėkite į jas iš kelių perspektyvų: vidinės (jūs geriausiai galite įvertinti savo organizacijos privalumus, resursus, vieta,  ir pan.) bei lyginant su konkurentais (ką žmonės galvoja apie jus, kodėl renkasi jus, kuo jūs skiriatės, jūsų reputacija) ir pan.
  • Ką jūs darote geriau negu kiti?
  • Kokie jūsų organizacijos privalumai?
  • Ką unikalaus jūs turite, ko neturi kiti?
  • Ką žmonės vardina kaip jūsų stiprybę?
  • Kokie lemia pardavimą?
  • Silpnybės ir stiprybės rašome apie save. Jos gali liesti ir produktą, ir organizaciją. Svarbu, jeigu jūsų įvardinama išskirtine savybe gali pasigirti ir konkurentai, tai nėra jūsų stiprybė.
Silpnybės
Silpnybės, kaip ir stiprybės vėlgi rašomos apie save, žiūrint iš vidinės perspektyvos, taip pat lyginant su konkurentais. Vėlgi vertinkite savo silpnybes keliais lygiais tiek produkto, tiek organizacijos. Paklauskite savęs:
  • Kur yra jūsų silpnoji vieta?
  • Ką galite pagerinti?
  • Kur galite padaryti geriau?
  • Kas nepatinka jūsų klientams, kodėl?
  • Ko nenorite, kad apie jus matytų/žinotų kiti? (pvz. organizacijoje yra konfliktas tarp akcininkų, nenorime kad tai iškiltų, todėl organizacijos sveikata yra silpnybė)
Tai tik keli klausimai, kurie padeda pamatyti savo silpnąsias puses. Labai svarbu – nemeluokite sau ir negražinkite situacijos. Rašykite kaip yra. Nes silpnybės, kaip ir kitos dalys, veliau nuveda į labai įdomius sprendimus.
Galimybės
Galimybės nėra tiesiogiai apie jus. Tai pokyčiai, kurie vyksta rinkoje, industrijoje, vartotojų elgsenoje. Ir jie vyks nepriklausomai nuo jūsų verslo sprendimų. Jų dairomės stebėdami politikos, socialinius reiškinius, gyvenimo būdą ar technologinius pokyčius. Vertindami tiekėjus, konkurentus, kainas ir pan.
  • Kokias tendencijas matote?
  • Kokias galimybes įžvelgiate?
Viena įdomesnių teritorijų, kur kartais atrandu įdomių dalykų, yra futuristų prakalbos (Youtube). Futuristai prognozuoja kaip atrodys visuomenė, industrija ar pan po kelių dešimčių metų. Ir kartais leidžia pasižiūrėti plačiau negu jau įprastos teritorijos. Žinoma, įsivertinti svarbu ne tik plačia apimtimi, bet ir siaura, kartais tipiška tik konkrečiai rinkai ar istoriniame kontekste.
Svarbu pastebėti, kad visos dalys vienodai svarbios. Galimybės man neretai užveda iki naujų pinigų šaltinių ar formų, apie kurias organizacija ar verslas nėra pagalvojęs. Bet tai pastebi tik turėdamas visumą. Todėl visoms dalims svarbu skirti pakankamai dėmesio.
Grėsmės 
Vėl gi rašydami apie grėsmes galvojame apie politikos, socialinius ar technologinius pokyčius ar besikeičiantį gyvenimo būdą. Jos egzistuoja, nepriklausomai nuo mūsų dalyvavimo rinkoje. Kartais, grįžimas ir pasižiūrėjimas į jau surašytas organizacijos silpnybes, padeda pamatyti ir bendras tendencijas, grėsmingas jūsų verslui.
Ar besikeičiančios technologijos kelia grėsmę ir kokią?
Gal keičiasi standartai verslo, vartojimo, jūsų produktui taikomi?
Kur eina konkurentai ir kodėl?
Šie klausimai gali padėti įsigilinti į grėsmes.
Svarbu suprasti, kad stiprybės ir grėsmės yra tos savybės, kurias jūs galite keisti, įtakoti. Galimybės ir grėsmės nuo jūsų nepriklausomos ir jūs negalite jų įtakoti. Bet galite proaktyviai reaguoti. Tam SWOT’as itin vertingas.
Laikantis visų nurodymų profesionaliai, yra taisyklės, kaip formuluoti įrašus ir pan. Bet tai nėra svarbiausi aspektai, į ką reikėtų susitelkti. Nes galiausiai SWOT nėra apie įrankį, bet apie jūsų verslą. Ir kiekviena analizė bus individuali. Vienintelis juos visus jungiantis elementas gali būti išdėstymas. Įprastai, braukiame vertikalų brūkšnį viduryje lapo, vienoje pusėje rašydami stiprybes, kitoje silpnybes. O žemiau jų, nubrėžę horizontalų brūkšnį, vėlgi, vienoje pusėje rašome galimybes, kitoje grėsmes. Bet rašykite kaip jums patogu. Svarbu susirašykite.
Kai baigiate rašyti visas kilusias mintis, skirkite laiko prioritetams išskirti. Galite visas mintis sužymėti nuo svarbiausios iki mažiausiai svarbios kiekvienoje kategorijoje. Arba išsirinkite 3-5 idėjas, vėlgi visose keturiose kategorijose, kurios jums atrodo svarbiausios jūsų verslui. Kai jau turime analizę, galima pradėti planuoti trumpalaikę ar ilgalaikę strategiją. Grįžkite prie užsibrėžtos verslo užduoties. SWOT analizė turėtų tapti pamatu jos sprendimui.