Esam sukūrę daug taisyklių, kaip kurti verslą. Ir visų jų laikytis yra tikriausiai misija neįmanoma. Eksperimentuodama su savo prekiniais ženklais supratau, kad taisyklių rinkinio visiems tinkamo nėra. O jų interpretacija labai skiriasi nuo aplinkybių ar vidinio pasaulio. Keli principai, kuriuos išmokau ir pati sau taikau darbe su savo ar klientų verslais.

1. Žinokite savo (verslo) misiją. Šiandiena tikiu, kad svarbiausia yra misija. Kol nežinai savo misijos, nežinai kur eini. Todėl ir nukeliauti ten ganėtinai sunku. Ir misija nėra „uždirbti milijoną“ (finansiniai tikslai tipiškas motyvuoja daugelį pradedančiųjų). Misija yra suprasti, kokį pokytį visuomenėje kuri/nori kurti. Ji padeda vystyti verslą ir padeda kurti ženklą.

Verslas be misijos negali būti, bet misija be verslo gali. Tai supratusi, suvokiau, kad išpildyti savąją gali daugybe kitų būdų. Tada ima ir sumažėja vidinė įtampa būtinai užkurti didelį verslą. Nes galiausiai ne verslą siekiu sukurti, o matyti norimą pokytį.

2. Verslo nekuriame visam gyvenimui. Tai tik etapas. Ilgesnis ar trumpesnis. Betkada galėsite priimti kitą sprendimą.

Ir vis tik sprendimas netęsti projekto kurį laiką buvo vienas sunkesnių. Sunkus dėl emocinio prisirišimo. Tylaus susitapatinimo. Kol suvokiau, kad aš nesu mano veikla. Nesate ir jūs. Tai tik smėlio dėžė, iš kurios bet kada galiu išeiti. Išmokusi daugybę pamokų. Tiesa, dabar, savo naujiems eksperimentams keliu ir konkretesnius uždavinius. Tada nebe emocijos sprendimus sąlygoja, o rezultatai.

3. Dalinkitės savo idėja. Neužsidarykite nuo pasaulio. Sutikti žmonės mus kartais nuveda pas reikiamus žmones ar padeda į problemą pasižiūrėti iš kitos pusės. Aš atvirai dalinausi ir inovatyvia idėja, per dvi savaites atvedusia mane iki trijų rimtų investuotojų. Niekur „nepičinant“. Tik dalinantis savo sumanymu. Besijuokiant. Draugai ne tik paskatina, jie padeda idėją auginti. O dar ir atveda jums reikalingus žmones. 

Todėl kalbėtis būtina. Tik svarbu suvokti, kad galutiniai sprendimai vis tiek jūsų ir tik jūsų. Kaip jūsų ir atsakomybė.

4. Skirkite dėmesio ženklui. Svarbu suprasti, kad prekinis ženklas gyvena vartotojų galvose. Ir gyventi ženklas pradeda nuo pirmų susidūrimų su vartotojais. Kas jūs? Ką sprendžia jūsų ženklas? Kuo jūs tikite? Ir ar man pakeliui? Pirmiausia atsakymus turite žinoti ir suprasti jūs, kad juos supras ir jūsų sutikti žmonės.

5. Jūsų verslas nėra apie jus, verslas yra apie žmogų/žmones ir jų problemų sprendimą. Kartais problemos apčiuopiamos, kartais vidinės. Daugelis mūsų kurdami savo verslą nori viską pasakyti apie save. Parodyti save ir tik save. Bet toks modelis ne(be)veikia. Galite kalbėti daug, garsiai, brangiai – vis tiek nebeveikia. Save suprasti svarbu, bet itin svarbu suprasti, o ko reikia vartotojui? Kada jam ta problema kyla ir kokią vertę galite sukurti jam? Visų neįtikinsite, nes jūs negalite būti visiems ir apie viską. Bet būkite reikalingi savo pasirinktai tikslinei grupei (ne dėl to kad jūs jos norite, o dėl to kad jiems jūsų galėtų reikėti). Ir vieni kitus atrasti bus paprasta.

Neveikia verslai, jeigu žiūrime tik į pinigines. Atėjo laikas ir versle pradėti žiūrėti vieni kitiems į akis.

6. Kai pradedame galvoti apie savo verslo kūrimą, išvien girdime, kad idėja svarbiausia. Tačiau savo kasdieniame darbe matau, kad idėja svarbi kai galvojame apie inovacijas (ar reklamos kampaniją). Bet nebūtina norinčiam pradėti verslą. Savo verslą galima (o šiandiena tikiu, kad ir itin verta) pradėti ir nuo paprastų idėjų. Nebūtinai pasieksi finansinių aukštumų, bet neabejotinai turėsi pačias tikriausias pamokas, kuri dar generuos ir pajamas.

Tokį verslą nesunku pradėti, nes nėra įėjimo barjerų.  Išskirtinumą nesunkiai gali užkurti kurdamas opoziciją lyderiams. Milijonų nėra, bet yra daugybė pamokų, apie verslo procesus, įšaldytus pinigus, mokesčius ir darbą su klientais. Kurdama verslo dovanų verslą turėjau pačią geriausią verslo mokyklą. Beje, kai radosi idėja pritraukusi kelis šimtus tūkstančių investicijų, supratimo apie verslą trūko labiausiai.

7. Jeigu nepradedate savo verslo, tik planuojate ar matote daugybę kliūčių, tai įsisamoninkite, kad visi barjerai yra tik jūsų viduje. Kad ir kokie grėsmingi barjerai rodytųsi, juos lengvai apeini, kai pasižiūri į save. Tu arba pradedi daryti arba ieškai barjerų, kodėl nepradėti.